Rustig weekendje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Rustig weekendje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Rustig weekendje

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 1 februari 2013
Februari alweer, wat gaat de tijd snel. Voor ons is het al weekend, toch ging de wekker vanmorgen om 6.15!! We moesten namelijk naar de vreemdelingendienst, om ons visum nog te verlengen met 30 dagen. Gelukkig ging Joris met ons mee, zodat we zelf niet hoefde te zoeken etc.
Eerst moesten we met de fiets naar de drukke binnenstad... Dat fietsen hier, daar ben ik nog niet helemaal fan van. Maargoed, het is makkelijk en goedkoop dus daar doe ik het dan maar voor. In de binnenstad moesten we de bus pakken. De bussen hier zijn de helft van die in Nederland, maar er zitten ongeveer evenveel mensen in. De bussen zijn allemaal beklad met veeeeel kleurtjes en tekeningen. Van binnen heb je links en rechts stoelen, maar ook een uitklapbare stoel daar tussenin. Voor 1,25 SRD (27 eurocent!) kun je meerijden.
Aangekomen bij de vreemdelingendienst was het, gelukkig, erg rustig. Binnen 20 minuten hadden we onze stempels en konden we weer terug.
Terug in de binnenstad zijn we langsgegaan bij Joris zijn werk, recht onder de Surinaamse brug. Jeetje, wat is die brug GROOOT! Als je daar overheen moet fietsen ben je wel ff zoet... Bij Joris zijn werk werden we ontvangen met een heerlijk glaasje koude soft (frisdrank). Ook kregen we allerlei Surinaamse dingen te proeven. Ik zelf heb alleen cassave chips geprobeerd, de rest nodigde mij niet echt uit om te proeven haha. Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet, toch.... ;-)
Daarna gingen we weer terug naar de binnenstad, via een overheerlijk blubberpad. We kwamen toen langs een krotje, meer kan ik er niet van maken, een heel oud, houten huis wat op instorten stond. Toen zagen we even dat we echt in een ontwikkelingsland zijn.
Soms lijkt het alsof we gewoon in een ontwikkeld land zijn omdat we in een villawijk wonen en er echt luxe winkels zijn hier. Vandaag bewees toch even het tegendeel.
Toen we terug waren in de binnenstad zijn we gaan fietsen richting 'Zin', een cafeetje met daarbij een touroperator met studentenprijzen! Hier hebben we alvast 2 tripjes vastgelegd voor Brownsberg & Ston Island en Galibi. Veel andere tripjes kunnen we zelfstandig regelen en de grote jungletour moet wel via een echte reisorganisatie(Mets) omdat we dan moeten vliegen. Voor volgend weekend staan Brownsberg & Ston Island op het programma!!!
De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan buiten een potje kaarten en lekker rustig aan gedaan.

Zaterdag 2 februari.
Eigenlijk zouden we gaan zwemmen vandaag, maar we werden al wakker met regen. Dan maar wat verplichte dingen doen zoals pinnen en boodschappen doen.
Bij de Maretraite Mall zijn we wat gaan winkelen, ik had nog een rugzak nodig i.v.m. de tripjes die we nog in de planning hebben. Angelina wou nog wat shirtjes en zo zijn we allebei geslaagd. Toen moesten we nog pinnen: pinautomaat buiten gebruik. Blijkbaar zijn alle pinautomaten hier aan het eind/begin van de maand leeg...
Na een zoektocht en navraag bij de huisbazin hadden we nog een pinautomaat gevonden, hier kon echter alleen Angelina pinnen daarna was die namelijk ook al leeg!
Maar, zoals ze hier zeggen, no spang(geen zorgen), maandag proberen we het weer opnieuw.
Na het pinnen zijn we gaan eten bij Zus&Zo en daarna de rest van onze boodschappen gekocht. Het kost hier allemaal niks, voor een goed gevulde kar betaal je amper 50 euro, boodschappen waar wij weer een week mee vooruit kunnen. Dit is maar goed ook, aangezien we nog zoveel tripjes willen gaan doen.
Verder hebben we vandaag niet zo veel meer gedaan, buiten een beetje kaarten en rusten.

Zondag 3 februari.
Vandaag gingen we met Lilian (huisbazin) en Joris naar Overbridge om te zwemmen. Dit is een resort waar je hutjes hebt aan de kant van de Surinamerivier.
Je kunt hier ook een stuk grond kopen om daar vervolgens zelf je huis op te bouwen, of dit weer particulier verhuren aan vakantiegangers.
Om half 9 werden we opgehaald en de rit duurde ongeveer 1,5 uur. Lilian had alles meegenomen: drinken, kippenbouten, aardappel- en koolsalade en snacks voor tussendoor.
Aangekomen bij het resort kregen we een hutje toegewezen en kregen we er een barbeque bij. In het hutje kon je hangmatten hangen, maar ook eromheen en bij het water.
Helaas heeft het veel geregend vandaag, maar dat mag de pret niet drukken. Het was een erg gezellig en ontspannend dagje. Lilian had ons nog meegenomen voor een wandeling door het resort, langs de dikke huizen die daar gebouwd zijn en nog gebouwd worden.
Voordat er gebouwd werd, was het hele resort gewoon oerwoud!
Daarna hebben we toch een plonsje gewaagd, ook terwijl het regende. Het water was heerlijk(als je er eenmaal in zat). In het water hingen er netten om de piranha's uit de buurt te houden, die schijnen daar nogal veel te zijn.
Rond 6 uur waren we weer thuis, toch nog redelijk verbrand als je nagaat dat het meer heeft geregend dan dat de zon geschenen heeft maar ach, dat trekt wel weer bij.
Vanavond gaan we tosti's bakken en optijd naar bed. Morgen beginnen we weer aan een nieuwe stageweek.

Liefs Daphne

Tip: wil je alles weten? Lees dan ook de reisverslagen van mijn reisgenoten:

• 04 Februari 2013 - 11:51

Chantal Timmermans:

Hoi Daphne, heerlijk om je verhalen weer te lezen. Veel plezier en geniet ervan!
    grt Chantal

• 04 Februari 2013 - 13:33

Debby:

Heey heey,

Ik dacht even dat van die piranha's een grapje was maar niet dus !!! Omg dat jij daar durf te zwemmen.
    Lekker veel chill moment zie ik dus geniet er maar van.

Dikke kus

• 04 Februari 2013 - 15:25

Ineke:

Als ik je verhaal zo lees ben ik even vergeten dat je daar bent voor stagemaardat is juist het leuke ervan. Je moetgewoongenieten in het weekend en zoveel mogelijk ondernemen zodat je niks is ontgaan. Alles wat je doet en ziet is meegenomen en een ervaring rijker,dus geniet... De tijd vliegt en je kunt het niet meer zo overdoen als de eerste keer. Ik kijk weer met verlangen uit naar je volgende verslag en hoop het te kunnen lezen omdat wij waarschijnlijk in Tanzania geen verbinding zullen hebben en twaalf dagen van de buitenwereld zijn afgesloten, des te leuker is het je ervaringen te lezen als we terug zijn.
    Heel veel liefs van Ineke

• 07 Februari 2013 - 20:34

Piet:

he Dafke Ik was al een para keer beginner met je vernal te Elsen tone er weer van alles mis ging. Geen shroom, geen Internet je kent dat wel he. Maar nu Ben ik weer bij hoor. Leuk voor mij allergen bee de namen. je gaat ook naar Galibi lees ik. Ga je ok snatches naar de zeeschilpadden kijken. Als je de kans kwijt Moët je het zeker doen. Het is heel mooi om te zien hoe die bees ten aan wal komen om Hun iedereen te legged.
    Heb je al een bier the gedronken of lust Jim dat niet.? Voor ons schiet het al weer op. Wij gaan morgen vrijdag naar Nairobi en blijven Dan twee dan twee natchten daar om vervolgens door te gaan naar Tanzania. Hoe het daar is vertex ik volle de keer. Ik wens jou nog veel plezier en kijk al weer uit naar je volle de believe issei. Pas op voor die knakkers he. Dikke k..