Stageweek 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Stageweek 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Stageweek 6

Blijf op de hoogte en volg Daphne

08 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 4 maart 2013.
Vanmorgen had ik echt geen zin in stage.. Met veeeel tegenzin na een slechte nachtrust kwam ik dan toch maar mijn bed uitrollen. Vervolgens had onze wc weer kuren met doorspoelen en toen was mijn ochtendhumeur helemaal compleet.
Aangekomen op stage viel het wel weer mee, als ik er eenmaal ben gaat het wel weer.
Het was wel rustig met slechts 7 kindjes, maar toch heb ik me niet verveeld vandaag.
Angelina moest zich vanmorgen melden bij de huisarts omdat de hoofdzuster het onverantwoord vond om haar rond te laten lopen op de afdeling. Angelina is namelijk flink verkouden en hoest veel, al voelt ze zich verder prima.
Na het bezoek moest Angelina groeten voor vandaag en morgen, dus komt het meeste werk op mij neer. Voor mij wel fijn, want zo gaat de tijd lekker snel. Daarentegen heb ik weinig aanspraak zonder Angie, niemand om mee te kletsen maarja.
Na het baden heb ik weer eens zitten kroelen met een van de kindjes.
Verder was er nog een opname vandaag die ik zelfstandig heb afgehandeld (op het infuus prikken na), dus daar was ik wel even mee bezig.
Ook heb ik mijn tussenevaluatie vandaag gehad met een van de hoofdzusters, alles was goed gelukkig, dat geeft weer een goed gevoel.
Na stage nog een beproeving: voor het eerst helemaal alleen over straat terug naar huis. Antoine had vandaag namelijk een stagedagje op de OK, dus ik had geen idee of hij misschien nog naar een interessante operatie aan het kijken was of niet, dus reed ik maar gewoon. Gelukkig was het rustig op de weg en met een kwartiertje was ik thuis.
Thuis nog wat gekaart, gekletst en Grimm gekeken, zoals altijd!

Dinsdag 5 maart 2013.
Vanmorgen was het rustig op stage, we waren snel klaar met baden en eten geven. Helaas ben ik in die korte tijd wel twee keer ondergekotst... Jammer maar helaas.
Later op de ochtend kwamen er nog 4 opnames, waarvan 2 OK kindjes voor morgen. Wie weet zie ik precies die operaties!
Na de middag kwamen er nog 2 opnames, dus ik heb me niet hoeven vervelen vandaag. Tussendoor de vitale functies meten van de kindjes, baby's voeden en weer gauw verder met de opnames. We eindigde met 13 kindjes, een record!
Voor het eerst was ik ook overtijd, het was al kwart over 3 voordat ik wegkon!
Thuis heb ik even me ogen laten rusten en hebben we lekker rustig aan gedaan.

Woensdag 6 maart 2013.
Vandaag mocht ik een dagje meelopen met de OK. Eerst mocht ik een prachtig paar blauwe crocs uitzoeken, en vervolgens een mooi groen pakje.
Ik kreeg een rondleiding door de afdeling, er zijn 4 operatiekamers en een uitslaapkamer.
Op een bord stond precies welke operaties er plaatsvonden en ik welke OK, alleen stond er jammer genoeg niet bij hoelaat deze waren.
Mijn eerste operatie was een baarmoeder bioptie, lekker smakelijk om de ochtend mee te beginnen.. Vervolgens was er een langere operatie: het verwijderen van 2 cystes uit de buikholte van een mevrouw. Eerst werd ze in slaap gebracht, en vervolgens werd ze aan de ademhaling aangesloten d.m.v. een buis in haar keel. Dit werd me goed laten zien!
De arts legde aan mij uit wat de operatie inhield en ook tijdens de operatie bleef hij dingen uitleggen, overwachts maar wel heel leuk natuurlijk.
Hierna heb ik twee ATE's gezien, oftewel amandelen verwijderen bij kleine kindjes. Dit is een werkje van ongeveer 15 minuten, zo snel gaat het.
Daarna was er een mevrouw aan de beurt om een cyste te laten verwijderen in haar galblaas, door middel van een kijkoperatie omdat deze vrouw erg adipeus was.
Op deze manier zou ze minder kans hebben op complicaties.
Ik kon goed meekijken, maar in het begin zag ik alleen vet, zelfs het personeel stond ervan te kijken. De cyste was enorm, hij moest eerst leeggezogen worden voordat hij verwijderd kon worden uit haar buik! Tijdens de operatie was ik maar eens gaan zitten, veel staan en een goede houding is niet bepaald goed voor je rug... Daarnaast was het echt koud in de kamers vanwege de airco natuurlijk. Tijdens deze operatie werd er muziek gedraaid, echt van die Efteling muziek waar ik lui van werd.. Gelukkig had ik Dextro's bij!
Aan het einde van de ochtend heb ik nog meegekeken met een abces op een arm waar die mevrouw een shunt in had. Het abces begon echter zoveel te bloeden etc. dat deze shunt onbruikbaar is geworden, waardoor deze vrouw een centrale lijn nodig heeft (zij krijgt namelijk 3 keer in de week dialyse aan de arm die nu niet meer bruikbaar is hiervoor). Deze lijn moet eerst gekocht worden door familie bij een apotheek bijvoorbeeld, en wordt later pas ingebracht.
De laatste operatie die ik heb gezien is het verwijderen van een teennagel met een flinke infectie bij een man.
Na het eten waren er geen operaties meer, helaas.
's Middags nog Echte Meisjes teruggekeken en 's avonds nog gekaart.

Donderdag 7 maart.
Laatste keer vroeg uit bed.. Ben er aantoe om morgen uit te slapen!
Op stage was het druk met kindjes, maar al snel had ik door dat het qua werk niet druk was. Er zijn namelijk veel moeders blijven slapen, dus we hadden slechts 4 kindjes om te verzorgen. Daar waren we helaas zo mee klaar.
Voor de artsenvisite waren ze ons niet komen halen, omdat de broeder even van de afdeling was geweest. Dit was wel jammer, die visite 'breekt zo lekker de ochtend..'.
We hebben wel meegelopen met het rondje op de afdeling, en vervolgens hield een van de co-assistenten een praatje waarvoor ze ons kwamen halen, was erg interessant!
Na dit praatje was het tijd voor de controles, en vervolgens moesten we om half 1 richting de praktijkbegeleidster van het ziekenhuis voor een tussentijdse evaluatie.
's Middags was het erg rustig en mochten we optijd groeten.
Na stage gingen we naar de kapper, Angelina en Jolijn gingen voor een heel stuk korter en Antoine en ik gingen voor de puntjes. Mijn punten waren namelijk wel erg droog dus het werd tijd.
Helaas hebben ze hier een ander begrip van puntjes, en is er echt veel afgehaald waardoor mijn haar nu rond mijn schouders zit... Ik kon wel janken toen ik het zag!!!
Thuis kwam ik ook nog eens tot de ontdekking dat het niet helemaal recht is.. Verrassing! Dat kan er ook nog wel bij... Wat een ellende.. ;-)
Vanavond kregen we visite, omdat we zo hadden opgeschept over Antoine zijn bakkunsten met bakabana's!
We hadden koolsalade met tosti's en later bakabana's! Was erg lekker en gezellig.
Morgen eindelijk lekker uitslapen!

Liefs Daphne

  • 08 Maart 2013 - 15:02

    Ashley:

    GEWELDIG! Al jou verhalen. Ik zie het gewoon helemaal voor me hoe jij daar functioneert.
    Wat Mirna en ik natuurlijk nu wel verwachten is dat als jij thuis komt voor ons een lekkere bakabana's gaat maken voor ons.
    Hoe is het met je voorraad kaas zit je er al ver doorheen, of is het nog te doen?
    Je maakt zo te zien wel lange dagen dus, gelukkig heb je ook veel te doen.

    Nog heel veel succes! En bijna weer in Nederland, dan zullen we weer even naar de chinezen gaan in Roosendaal;-).

    DIkke kus.

  • 09 Maart 2013 - 14:58

    Piet En Ineke Keijsers Van Loon:

    He leuk zeg dat ze jouw haar ook eens verknipt hebben Niet alleen bij mij dus ha ha.Maar Daf dat komt allemaal weer goed wees niet ongerust. Maar zo te lezen gaat het verder wel goed met je. Hoe lang nog ??
    Mocht je nog bekenden tegen komen doe ze de groeten van Ome Pietje he
    Dikke kussssssssssssssss

  • 11 Maart 2013 - 13:30

    Debby:

    Heey Dafke,

    Echt jammer van je haar joh :( maar het ziet er nog niet eens zo slecht uit !!!
    En lekker een dagje O.K. echt super vet!!
    Hier in nederland is het weer koud vorige week hadden we een lekkere week het was vorige week dinsdag tussen de 15 en 20 graden en vannacht heeft het weer gevroren !! dus kaai koud vandaag gelukkig heb ik me autootje lekker in gebruik !! dus dan zit ik lekker warm en droog.!!!

    Dikke kus vanuit het koude kikker landje!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 03 Dec. 2012
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 15668

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 15 April 2013

Suriname 2013

Landen bezocht: