Stageweek 8 & weekend Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Stageweek 8 & weekend Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Stageweek 8 & weekend Isadou

Blijf op de hoogte en volg Daphne

25 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 18 maart 2013.
Vandaag was het een rustig dagje. Angelina stond op een andere afdeling, dus al het werk dat er was, was voor mij.
Er lagen maar weinig kindjes vandaag, en er mochten er natuurlijk ook een paar naar huis.
In de middag kregen we 2 opnames waardoor de tijd wel weer snel ging.

Dinsdag 19 maart 2013.
Er waren gisteren nog een aantal opnames geweest, waardoor het vanmorgen iets drukker was. Helaas stonden we weer met veelste veel personeel, waardoor we uiteindelijk nog vroeg klaar waren en we ons weer verder konden specialiseren in wattenbollen draaien.
Eind van de ochtend kwamen er wel een paar opnames, maar het lijkt wel of we daar steeds minder werk aan hebben.
Vandaag werd er weer een groot verschil duidelijk! Er werd namelijk een vrouw van 42 jaar opgenomen op de kinderafdeling(voor een operatie) omdat zij verstandelijk gehandicapt is.
Ik stond wel even raar te kijken, maar ben er ondertussen wel achter dat hier veel mogelijk is .. ;-).
Vanmiddag was het rustig, totdat 15.00 uur naderde en Angelina en ik een voor een met een kindje naar de poli moesten voor een longfoto...
De tijd van het optijd groeten lijkt verleden tijd haha..
Verder ben ik 's middags bezig geweest met mijn foto's overzetten van me laptop naar mijn tablet, aangezien mijn laptop het langzaam aan het begeven is.
Beetje jammer, maar het einde nadert dus no spang!
's Avonds hebben we lekker rustig aan gedaan zoals altijd.

Woensdag 20 maart 2013.
Het was een rustig stagedagje vandaag, alhoewel er aardig wat kindjes lagen. Veel van de kindjes waren echter genoeg opgeknapt om zichzelf te kunnen baden en verzorgen.
Er lag wel een heel lief klein baby'tje van 3 maandjes op de afdeling. Dit kindje is echter geboren als prematuur, waardoor het baby'tje lijkt op een pasgeborene.
Ik vond het wel wat eng om dit kindje te verzorgen en te baden, maar dat was al snel over. Daarna heb ik natuurlijk lekker gekroeld met dit baby'tje en lag ze al snel te slapen op mijn borst. Toen ik met dit kindje naar de KNO poli moest voor onderzoek, werd ik flink bekeken door de lokale bevolking. Het ziet er vast apart uit, een witte zuster met een bruin kindje.
Verder was vandaag niet heel spannend.
Na stage hebben we genoten van echte meisjes, jaaaa ook wij kunnen deze zien!! 's Avonds nog wat gekaart en rustig aan gedaan.

Donderdag 21 maart 2013.
Laatste stagedag van deze week, en een interessant dagje ook!
Op donderdag hebben we altijd grote artsenvisite, en vandaag ook nog 2 praatjes(over ziektebeelden) door de co-assistenten.
Voor de artsenvisite kwam een van de dokters op de afdeling, omdat een van de kindjes een beenmergpunctie moest ondergaan. Het is namelijk zo goed als zeker dat dit kind leukemie heeft, maar het moet wel bewezen worden of het zo is ja of nee, en zo ja welke soort.
Mocht dit kind nu definitief leukemie hebben, zal het behandeld worden in een ander land omdat er hier in Suriname niet de juiste middelen voor zijn. Dit kind zal waarschijnlijk naar Colombia gaan, maar dat is nog in twijfel aangezien het sterftecijfer van kinderen met kanker daar erg hoog is.
Tijdens de beenmergfunctie was het een grote chaos, alle zusters kwamen meekijken, Angelina en ik natuurlijk ook! Maar ook zusters van andere afdelingen die ik nog nooit had gezien.. Erg apart. Ook mocht de moeder van het kind gewoon foto's maken, wat in Nederland echt noooooit zou mogen.
Na dit grote spectakel was het tijd voor de grote artsenvisite (ondertussen was het al 10.30) en de praatjes, wat erg interessant was! Toen dit voorbij was, konden wij al gaan eten.
Na het eten hebben we nog wat bedjes gesopt van kinderen die naar huis mochten, en mochten wij zelf ook al snel groeten.
's Middags en 's avonds hebben we nog Grimm gekeken, en hebben we onze tassen ingepakt voor morgen.

Vrijdag 22 maart 2013.
Vanmorgen moesten we vroeg uit de veren, we zouden namelijk rond 8.00 vertrekken richting Isadou samen met onze huisbazin, een vriendin van haar en Jolijn en Annelies.
Iedereen was om half 8 ready to go, alleen was het gehuurde busje nergens te bekennen. Wij stonden er al niet meer van te kijken, dat is nu eenmaal Suriname..
Lilian, onze huisbazin, ging op pad om een busje te scoren, en kwam dus rond 8.45 terug met busje. Na het inladen moesten er nog 4 andere mensen bij die richting Atjoeni gingen om vanuit daar de boot te pakken richting hun eindbestemming.
De rit was lekker knus, maar de tijd ging wel snel!
Halverwege kwamen we langs een politiepost die daar controles doet, en wij troffen het met een dame die vannacht iets tekort is geschoten... Deze dame was erg arrogant en had eens zin om iemand te pesten. Ze wou graag ons paspoort zien, lees: die van de blanken.
Nu nemen wij ons paspoort absoluut niet mee op trip of zoiets dergelijke, stel je voor dat je 'm kwijtraakt! Dus deze konden wij niet laten zien.. Daar nam ze geen genoegen mee.
LAAT AL DIE NEDERLANDERS UITSTAPPEN!!!! Ik dacht 'amaaai, wij kunnen sebiet gewoon omdraaien en terug naar de stad rijden'... Maar het viel mee, de 'baas' van de politie daar heeft even geschreeuwd en alles 3 keer herhaald(wij kunnen tenslotte wel CRIMINELEN zijn zeker!), en toen mochten we gelukkig verder!
Aangekomen bij Atjonie, gingen we verder per korjaal naar Isadou. Dit was ongeveer nog een half uurtje, heerlijk in de zon met een windje!
Isadou is eigenlijk een soort eilandje, met overal lekker water eromheen!! Nadat we gegeten hadden, hebben we daar maar eens lekker van genoten! Er zijn wel veel stroomversnellingen, dus je moet je goed vasthouden of je hebt een probleempje.
Nadat we genoten hadden van het water, hebben we ons allemaal opgefrist en gegeten.
Na het eten nog wat gekaart, en zijn we optijd gaan slapen. Zo'n reisdag is toch altijd wel vermoeiend..

Zaterdag 23 maart 2013.
Vanmorgen werden we wakker doordat een van de watertonnen kapot was, en al het water neerstortte op ons dak, wat een hels lawaai veroorzaakte...
Het was al ongeveer 9 uur dus we hebben wel lekker kunnen uitslapen.
Na het ontbijt hebben we ons omgekleed in onze zwemkleding, ingesmeerd en bakken maar. Dat dachten we, helaas hadden we aardig wat wolken.. Maar de temperatuur was lekker en het water gelukkig ook. We hadden een 'lekkere' rots gevonden midden in het water om op te liggen, stranden ofzo kennen ze hier niet.
Dit hebben we lekker volgehouden tot een uur of 1, en daarna hebben we lekker gegeten wat onze huisbazin had gekookt!
Na het eten gingen we per korjaal naar een dorpje, en vanuit daar zouden we doorlopen naar nog 3 andere dorpjes. Dat was echt Suriname! Vrouwen met teilen op hun hoofd, houten hutjes en enkel een doek als kleding. Leuk om te weten: de hutjes hebben vaak een erg kleine deur en aan het begin van een dorp hebben ze een 'poort' (vaak met bladeren eraan) en dit is om alle boze geesten buiten te houden. Als boze geesten moeten bukken om ergens binnen te komen, verliezen ze al het kwaad in hun. Ze kunnen alleen kwaad aanrichten als ze rechtop binnen kunnen komen. Bijna alle huisjes die we tegenkwamen hadden dus een mini deurtje.
Nadat we alle dorpjes hadden doorlopen, konden we lekker afkoelen bij stroomversnellingen (hier noemen ze dat een waterval) en vervolgens gingen we terug naar Isadou. Lilian had lekker pannenkoeken voor ons gebakken, dus we konden meteen aanvallen! 's Avonds liet Annelies haar haren invlechten en daar heb ik mooi toegekeken. Ze vroegen of ik het ook liet doen? Nou nee, hier komt niemand meer aan mijn haar!!!
Na nog van het uitzicht genoten te hebben in het donker ben ik lekker gaan slapen in mijn kraakbed.

Zondag 24 maart 2013.
Vanmorgen lekker uitgeslapen tot 9.30! Heeeerlijk.
Na het ontbijt snel omkleden, tas pakken en insmeren om nog even te gaan bakken en zwemmen. Vandaag was het weer prachtig, krachtige zon en amper bewolking: goed smeren dus. Na een paar uur bakken was het tijd om te gaan eten en weer terug te gaan richting Paramaribo!
Op z'n Surinaams kwamen we ruim een half uur te laat aan bij Atjonie, waar we hadden afgesproken met de 4 personen van vrijdag en de taxichauffeur.
Maar, no spang, geen probleem hoor dan vertrekken we toch iets later!?
De reis verliep nu gelukkig wel goed, en bij de politiecontrole mochten we zelfs gewoon doorrijden! Rond een uur of half 7 waren we weer lekker thuis.
Morgen beginnen we aan onze een na laatste stageweek met 3 dagen, woensdag zijn we lekker vrij!
Ik kijk al uit naar volgend weekend, ons laatste tripje met Jolijn en Annelies naar Galibi, tevens het verjaardagsweekend voor Antoine alvast(hij is 9 april jarig!!) omdat Jolijn en Annelies 1 april naar huis gaan..
Genoeg leuks in het vooruitzicht dus!

Liefs Daphne.

• 26 Maart 2013 - 12:56

Piet:

He daffie jij bent een echte bofkont he. Alles lekker rustig een beetje in het water rondhangen, op een rots liggen nou nou. Het kan minder toch. Ik lees dat je naar galibi gaat. Gaan jullie naar de schildpadden kijken ? Dat zou wel heel leuk zijn alleen dat is in de nachthe dus misschien niks voor jou. Dan moet je immers slapen he.
    Nou Daf het zit er bijna op nog even. Daarna spreken we een keer af he
    Succes en doe je best he. Dikke ...

• 26 Maart 2013 - 15:34

Ineke:

He Dafke,
    Jij kuntwattenbolltejes draaien, zal je ma blij mee zijn, kun je thuis gehaktballen draaien! Nee hoor,geintje... Wat zijn je weekenden toch leuk , er is altijd wel iets te doen en anders ga je wel wat doen, heerlijk hoor. Ben maar blij dat je daar in dat zonnige Paramaribo zit, het is hier stervens koud. Het zonnetje schijntmomenteel wel en achter het glas is het heerlijk maar o wee aLs je buiten komt, je bevriest op je fiets, niet lekker hoor. Hoe dan ook het volgend weekend is het PAsen, wordt datdaar ook gevierd, moet je eieren verven en verstoppen? ga een lekker weekend tegemoet al is het pas dinsdag en probeer de week maar vol te krijgen met je stage. Groetjes en liefs Ineke

• 05 April 2013 - 13:46

Debby :

Heey Dafke!!
    Ik loop een beetje achter merk ik haha maar wat moet ik toch weer lachen om je verhalen. !!!
    Ik ga weer snel aa het werk en probeer vanmiddag je andere verslag even te lezen !! ben benieuw!!!

Dikke lebber !!