Stageweek 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Stageweek 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Stageweek 1

Blijf op de hoogte en volg Daphne

31 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 28 januari 2013
Vanmorgen werden we om 10.00 uur in het ziekenhuis verwacht. Nou... we zijn al erg snel ingeburgerd, we waren namelijk iets te laat.
We vertrokken stiekum al aan de late kant, op de fiets natuurlijk, en halverwege kwamen we erachter dat we niet meer precies wisten hoe we moesten fietsen..
Gelukkig had ons Angie een kaart bij, en hadden we het zo opgezocht.
Geen probleem dat we te laat waren, niks van gehoord.
Na een korte kennismaking met Cheryl, onze contactpersoon, werden we ontvangen door de verpleegkundige directrice. Het was typisch Surinaams: niks voorbereidt natuurlijk haha maar hier waren we al wel op ingesteld.
Er werd ons verteld dat we stage lopen van maandag t/m donderdag, en altijd vroege diensten van 7.00-15.00, ideaal dus.
Nu kunnen we wat tripjes gaan plannen, aangezien we elke week lekker lang weekend hebben. We lopen stage t/m 04-04, dus de laatste week gaan we waarschijnlijk de jungle in!!
Na de formaliteiten hebben we geregeld dat we elke werkdag een warme maaltijd krijgen tussen de middag. Wij eten hier namelijk ook tussen de middag altijd warm, en 's avonds brood, en dit bevalt ons prima.
Morgen worden we 'afgeleverd' op de afdeling waar we stage gaan lopen. Angie en ik gaan naar de kinderafdeling en Antoine naar de interne.
Rond 12.00 uur waren we klaar in het ziekenhuis, en zijn we naar de winkelstraat gegaan.
Er is hier in Paramaribo maar 1 echte winkelstraat, namelijk de Domineestraat. Alles rondom deze straat is eenrichtingsverkeer, dus wij besloten om onze fietsen bij het ziekenhuis te laten staan en naar de winkelstraat te lopen. We hebben ten slotte een kaart en Angelina bij! ;-)
Aangekomen bij de Domineestraat hebben we eerst wat gedronken bij de MacDonalds, en natuurlijk heb ik een lekkere McFlurry op! Zo worden we toch verwend hier in Suriname.
Daarna zijn we wat gaan struinen door de winkelstraat en hebben we het een en ander gekocht.
Met een hele ellendige omweg, mijn voeten deden zeer, zijn we richting Zus&Zo gelopen om daar wat te eten en te drinken. Daarna was het nog een klein stukje naar de fietsen, gelukkig, want ik was het lopen al helemaal beu haha.
We hebben nog even boodschappen gedaan bij Choi's: een grote supermarkt met allerlei Westerse producten. Werkelijk alles hebben ze hier: kaas van jong tot oud, vleeswaren die we in Nederland ook zouden eten(deze zelfs vers van het mes), hagelslag & vlokken (die ik zelf allemaal heb meegesleurd ... ) en zuivelproducten. Het is wel zo dat je er hier de hoofdprijs voor betaald, maar deze kaasliefhebber heeft dat er wel voor over! :-)
Na het boodschappen doen zijn we terug naar huis gegaan en hebben we niet zoveel meer gedaan. Lekker in de hangmat gehangen, gekletst en vooral lekker rustig aan gedaan.
Morgen weer vroeg dag, dus wij gaan optijd naar bed.

Dinsdag 29 januari 2013
Vanmorgen ging om 6 uur de wekker. Vandaag is namelijk onze eerste stagedag in het St. Vincentius Ziekenhuis. Om 7 uur waren we in het ziekenhuis en werden we naar de afdeling gebracht. Antoine ging als eerst naar zijn afdeling: interne mannen. Daarna was het de beurt aan Angelina en mij op de kinderafdeling.
Na een vluchtige kennismaking met de hoofdzuster (elke afdeling heeft een eigen hoofdzuster of hoofdbroeder) konden we meeluisteren met de briefing (overdracht van de dienst). Gelukkig hielden ze rekening met ons, zodat wij het ook konden volgen.
Na de briefing kregen we een rondleiding en uitleg van een Belgische stagiaire die ook op de kinderafdeling stage loopt. Zij vertelde ons waar wij al voor vreesde: er gebeurt niet veel op een dag.... Dat hadden wij zelf ook al wel gezien, aangezien er over de gehele afdeling maar 7 kindjes lagen. Bij sommige kindjes blijft papa of mama slapen, het is hier gebruikelijk dat de ouder er dan voor zorgt dat hun kind gewassen wordt en te eten krijgt. Voor ons betekent dat echter nog minder werk haha.
In de morgen hadden we 1 opname, maar er zijn ook 3 kindjes ontslagen vandaag.
Op bepaalde tijden wordt er een rondje gelopen om controles uit te voeren bij de kindjes zoals temperatuur, polsslag en de bloeddruk.
Tussen de controles door loop je eens naar het lab, of maak je een bedje schoon, maar doe je vooral rustig aan.
De dag duurde lang, het is erg wennen aan het tempo(het ontbreken daarvan eigenlijk) en aanpassen kost nu eenmaal wat tijd. Daarnaast weet je nog niet precies wat er van je verwacht wordt op een dag, maar dat zal over een week al een stuk beter gaan.
Na stage hebben we niet veel meer gedaan, aangezien we allemaal gaar waren na deze dag.

Woensdag 30 januari 2013
Vanmorgen werd ik vroeg wakker, aangezien de muggen me weer eens vreselijk geterroriseerd hebben... Niet normaal hoeveel jeuk een mens kan hebben.
Daarnaast regende het nog eens als een malle, dus wij hoopte maar dat het snel op zou klaren... Helaas, toen we aankwamen op stage waren we redelijk nat. Maar geen probleem, met de warmte hier is dat zo opgedroogd.
Vandaag begonnen we de dag met 5 kindjes. Rond 10 uur werden 2 kindjes ontslagen, maar kwamen er ook weer 4 nieuwe opnames.
Bij een opname worden de vitale functies van een kindje opgenomen (temperatuur, bloeddruk, polsslag, gewicht en lengte), er worden wat vragen gesteld als opnamegesprek en wordt er vaak een infuus aangesloten. Vandaag mochten Angelina en ik dit al zelf doen, wat prima ging aangezien het zo moeilijk niet is. Wel is het leuk om zelf dingen af te handelen, zo voel je je wel nuttig op de afdeling. De tijd vloog in de ochtend dan ook voorbij, en toen we terugkwamen van pauze om kwart voor 2 hoefde we nog maar ruim 1 uur.
Misschien leuk om te weten, wij eten hier elke stagedag rijst met groene smurrie en komkommer en de ene dag kip(met veeeeeel botjes...) en de andere dag vis(met veeeeeeel graatjes...).
Na de pauze was het wat papierwerk afhandelen en ons gemakje houden. Het heeft overigens de hele ochtend geregend, het leek Nederland wel(alleen dan warm).
Gelukkig was het droog toen we naar huis gingen!
Na stage hebben we nog boodschappen gedaan en daarna zijn we globaal de tripjes gaan plannen! Daar kijken we al erg naar uit!!!
Nu lekker optijd slapen, morgen weer vroeg dag.

Donderdag 31 januari 2013
Vandaag alweer ons laatste stagedagje van deze week. Ook is elke donderdag de dag dat onze was wordt gedaan en dat het huis wordt schoongemaakt, verwend??
Vanmorgen begonnen we met de briefing, en daarna moesten er nog 2 kindjes gebaadt worden. Dit was de eerste dag dat Angelina en ik aan iemand gekoppeld werden en werkelijk begeleiding kregen. Dat was wel fijn, nu hadden we wat meer kansen om vragen te stellen (en dat ze ook werkelijk beantwoord worden). Vandaag kwamen er 3 nieuwe kindjes: 2 opnames voor de OK van morgen en 1 gewone opname. Rond half 10 moesten we een kindje gaan halen bij de OK die voor een circumsisie was geweest (besnijding). Als het kindje wat ontwaakt, wordt de afdeling gebeld en moeten wij het kindje gaan halen.
Hierna was het vrij rustig, buiten de controles om heb ik aan mijn muggenbulten lopen krabben die echt vreselijk jeuken!!! En natuurlijk gewoon rustig aan gedaan.
Het rustig aan doen begint langzaamaan al te wennen, wat maar goed is want anders duren de dagen erg lang.
Wat wel grappig is, is dat ik sneller moe ben tijdens een dagje stage hier, dan een drukke werkdag in Nederland. De combinatie van de warmte en het rustige werksfeertje is werkt hier natuurlijk erg aan mee.
Komend weekend gaan we, verrassend, rustig aan doen. Morgen moeten we ons eerst gaan melden bij de vreemdelingenpolitie en zaterdag en zondag staan relax dagjes in de planning in en rondom water!

Fijn weekend!
Liefs Daphne

• 31 Januari 2013 - 22:19

Piet En Ineke Keijsers Van Loon:

Hoi Dafke
    , Kijk maar uit dat ze je niet houden bij de vreemdelingenpolitie dat zou wat zijn. Nou als ik het zo lees komt het best goed met jou daar zolang ze er maar kaas verkopen. De begeleiding is wel beter dan in Kenia, is er iets te vergelijken behalve dat polepole gedoe? Nou dat vertel je maar als we weer samenzijn maar eerst moet je hier nog een hoop ervaringen opdoen. Als Piet morgen je verhaal leest zit hij weer te glunderen, hij is zo trots op je en ik trouwens ook maar voor hem zijn bepaalde dingen die je schrijft herkenbaar en vervalt hij in een jeugdsentiment waarin hij toch altijd wat in is blijven hangen. Nou Dafke ik kijk weer uit naar je volgend schrijven en geef je een dikke kus.
    Liefs Ineke

• 31 Januari 2013 - 22:40

Anja Maas:

Hoi Daphne, het klinkt allemaal heel relaxt, een soort werkvakantie. Zou ik ook wel willen, maar dan wel zonder de muggen hahaha! !!! Wanneer komen er wat foto's? Ik wens je alvast een fijn weekend groetjes en xxxjes ma

• 01 Februari 2013 - 00:04

Je P-(ge)zuster In Nederland ;-):

Yo Defnie!
    Klinkt relaxt allemaal! Een winkel vol Westerse dingen, voor niks die spullen meegenomen dan :p mijn brandende vraag is natuurlijk of ze ook boterhamworst hebben? ;)
    De vitale functies kunnen jullie daar dus goed oefenen! Maar of ik heb t verleerd gelezen of het staat er echt zo.. Hebben jullie een infuus gezet? Nee toch?:p ik dacht het te zien staan maar ik dacht al huh!?? Haha!
    Wij hebben vandaag leren bloed prikken, nice!!
    Geniet van het weekend en het warme weer! Ik ga lekker slapen met de harde wind en regen op de achtergrond! Verschil moet er zijn!

Wat voor uitstapjes willen jullie gaan maken?

Oja en sterkte met je muggenbulten, kan indd erg vervelend zijn!!

Dikke knuffel xxxxxx

• 01 Februari 2013 - 18:26

Helma Van Schaik:

Hoi nichtje het is weer leuk om je verslagen te lezen. Zoals je het eten beschrijft lekker hoor!!!! Fijn weekend en sterkte met de muggen xxx

• 02 Februari 2013 - 19:03

Debby En Jarno:

Heey Dafke !!,

Zo'n eerste weekje is natuurlijk altijd weer even wennen maar dat komt helemaal goed als ik het zo lees. En zo zie je maar weer het maakt niet uit waar je bent die muggen weten je toch wel te vinden ;).
    Heel veel plezier nog de komende weken.

Dikke kus van ons !

Ps: jarno moest veel hard lachen om sommige stukken in jou verhaal !!

• 07 Februari 2013 - 21:18

Piet:

Jeuk is niet zo erg als het maar op de goede plaats is Dafke. En reken er maar op bij die vreemdelingenpolitie ben je ook een paar uurtjes bezig . weet je al mee wie dat je uitstapjes gaat regelen. Als ze er nog zijn Metz is een goed reisbureau Succes en een dikke weet je wel Piet

• 07 Februari 2013 - 21:20

Papa:

Hoi Kleine,

Ik zei toch dat je naar Luilekkerland ging!!!!! Dat komt aardig uit als ik je verslag lees!
    Als je er maar iets van leert en leuke dingen doet in de weekenden komt het allemaal wel goed!
    Hier heb ik zojuist mijn broek voor de 3 e keer van deze week over de verwarming gehangen
    omdat deze kletsnat was na het uitlaten van Lexy.
    Nog veel plezier en veel zonneschijn in Luilekkerland!
    Dikke kus van pa en groetjes uit de Leur