Brownsberg & Ston Island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Brownsberg & Ston Island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Brownsberg & Ston Island

Blijf op de hoogte en volg Daphne

10 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 8 februari 2013.
Vanmorgen om 8 uur ging de wekker, want rond 9 uur zouden we opgehaald worden door Fred om op trip te gaan naar Brownsberg en Ston Island.
Op z'n Surinaams kwam Fred net optijd aan. Alles in de auto gooien en gaan, dat dachten wij tenminste... We waren Paramaribo nog niet uit, of we moesten al wachten. Fred mocht namelijk niet rijden omdat zijn rijbewijs ingenomen is i.v.m. een pasfoto die niet goed meer was... Er was iemand geregeld om te rijden, maar die kwam niet opdagen zonder zich afgemeld te hebben. Beetje jammer dit, maar echt Surinaams.
Zo'n 3 kwartier naderhand kwam er een collega aan, eindelijk, en konden we onze rit voortzetten. Na zo'n 2 uur rijden kwamen we aan op de Brownsweg. De collega moest weer terug naar Paramaribo omdat hij afspraken had lopen en wij gingen met Fred verder.
We moesten nog een half uurtje met de auto klimmen tot Brownsberg. En of dit klimmen was, ik heb werkelijk doodsangsten uitgestaan. Het was een rode zandweg, lekker slibberig en pal naast het ravijn. Toen we op sommige stukken uitgleden, wist ik niet meer waar ik het moest zoeken, held dat ik ben...
Eenmaal boven gingen we lunchen en daarna de jungle in. Eerst zijn we naar de mooiste punten van de berg geweest, als voorproefje van wat ons later de wachten stond.
Daarna gingen we eerst naar de Leo waterval, dit was een helse trap naar beneden, en nog erger om terug naar boven te komen! De waterval en de natuur waren gelukkig de moeite waard! Erg mooi natuurlijk. Daarna gingen we naar de Irene waterval. Op de heenweg was het niks anders als dalen en trappen naar beneden (af en toe glibberig en dus eng!) en we bedachten ons maar al te goed dat we die helse trappen ook weer omhoog moesten....
Na een half uurtje waren we bij de Irene waterval, waar we heerlijk in hebben gebaad.
Helaas moesten we uiteindelijk, na het genieten, ook weer terug naar boven klauteren...
Amai, amai, amai. Wat een ellende was dat zeg! Na elke trap moest ik echt even bijkomen, ik hoorde mezelf overal bovenuit hijgen, wat was dat vermoeiend zeg.
Ik heb nog nooit zo veel gezweet en inspanning geleverd op 1 dag!!! Ik wordt spontaan moe als ik er weer aan terug denk...
Gelukkig kregen we op het eind nog een heerlijke tropische bui, waardoor we nog wat afkoelde.
Daarna zijn we met de auto naar Ston Island gereden. Je kunt je wel voorstellen hoe de terugweg was nadat er nog wat regen gevallen was... Op sommige stukken gleden we echt enorm weg, en op 1 moment raakte we zelfs de berm!!! Echt, mijn hart zat in m'n keel en mijn hartslag was toooooooooorenhoog. Onderweg kwamen we zelfs nog mensen tegen die maar tevoet verder waren gegaan, omdat ze met een groot busje niet meer omhoog kwamen! 'Jullie liever als ik', dacht ik bij mezelf....
Na aankomst op Ston Island zijn we eerst allemaal lekker gaan douchen. Daarna kwam Fred aan met het eten van vanavond: cassave soep met rijst. Cassave soep bestaat uit zoete aardappel, soort rookworst en kip! Klinkt niet erg lekker, maar het was wel lekker!!
Na het eten (het was ondertussen 22.00 uur) gingen we nog een wandeling maken in de jungle. Dit was echt met m'n laatste kracht, ik was ZO moe!!
Helaas hebben we geen dieren meer gezien, maar het is wel leuk om daar 's nachts te lopen in de jungle en allerlei beesten om je heen te horen!
Na een uurtje waren we weer terug, en ben ik gauw mijn bed in gedoken.

Zondag 9 februari 2013.
Na een heerlijke nachtrust, waren we vanmorgen weer fris en fruitig voor deze dag.
De spierpijn leek erg mee te vallen, wat mooi is aangezien we vandaag nog moeten bewegen. Na een lekker ontbijt zijn we het stuwmeer opgegaan, we gingen namelijk vissen! Nu heb ik nog nooit gevist, dus ik had al niet verwacht dat ik iets zou vangen.
Toch zat er op een gegeven moment een flinke vis aan mijn haak! Helaas wist ie net op het laatste moment te ontsnappen, zodat Antoine hem even later alsnog kon vangen.
Na een half uurtje vissen gingen we richting een klein eilandje waar we lekker konden zwemmen. Dit was echt heerlijk! Het water was lekker warm, maar toch kon je er lekker in afkoelen! Hier hebben we het dan ook flink van genomen, en hebben we lekker een half uur gezwommen. Daarna gingen we weer terug richting Ston Island, tussen alle bomen door die nog in het water staan! Dit zijn er echt een hele hoop.
Het stuwmeer was eerst gewoon jungle, maar dit hebben we vol laten lopen met water om zo elektriciteit te kunnen opvangen via o.a. de stuwdam.
Na een lekkere lunch hebben we nog wat gezwommen, en rond 15.00 uur gingen we terug richting Paramaribo. Eerst moesten we nog even een bandje na laten kijken, daar was een scheurtje in gekomen door de ruwe weg van gister.
Daarna moesten we nog langer wachten, omdat iemand anders weer terug zou rijden..
Na een lange rit van ongeveer 2,5 uur kwamen we weer in Paramaribo. Onze chauf sneed hier een andere auto af en raakte hem daarbij. Ik dacht al bij mijn eigen, 'O MY GOD, dit gaat weer een eeeeeeeuwigheid duren.....', maar dit viel gelukkig mee! De andere auto had namelijk weinig tijd/zin om aan de kant te gaan staan wachten op de politie, en dus konden we gewoon doorrijden. Tegen 20.30 waren we weer terug 'thuis'! Na een lekkere douche heb ik mijn blog nog geschreven, en ben ik optijd naar bed gegaan.

Zondag 10 februari 2013.
Na een slechte nachtrust, aangezien ik redelijk verbrand ben op mijn rug, besloot ik om 8 uur dat ik er maar uit ging. En dat ging soepel, goeiendaaaaag... Nu voel ik de spierpijn van al die trappen van vrijdag, ik voel me echt een oud wijf vandaag...
We hadden besloten om vandaag maar niet meer zoveel te doen, alleen bakabana's bakken! Dit is een mengsel van bloem, beetje frisdrank, beetje suiker en dat doe je om een lekkere zoete banaan heen. Dan bak je dit in olie, en dat is lekkerrrrr.
Verder gaan we vooral ons gemak houden en wat kaarten.

Veel carnavalplezier!
Liefs Daphne

  • 10 Februari 2013 - 17:20

    Ineke:

    Hai held op sokken
    Née hoor dat meen ik niet, ik vind dat je de weekends goed benut en datis eg belangrijk. Zo eel mogelijk ontdekken zodat je een mooie herinnering aan deze onderneming overhoudt. Ikben niet bang uitgevallen maar als ik lees over die slippartijen nou Dan kan ik me er wat bij voorstellen en ik zou het er denk ik ook niet op hebben. Hoe dan ook, genieten lekker van iedere dag dat doen wij ok en moment eel zitten we in Tanzania om morgen aan de grotesque safari te beginnen .
    Dikke kus, Ineke

  • 10 Februari 2013 - 17:35

    Piet:

    He Dafke leuk he Bronsweg. Ik kan het me helemaal voorstellen Ben er zelf ook zes weaken geweest. Ook de waterval heel lekker he. Ook dat glijden en slibberen kan ik me voorstellen Maar beter een slippertje op de weg dan ergens anders he. He nog veel plezier vanuit Tanzania Dikke k

  • 11 Februari 2013 - 13:10

    Debby :

    Heey dafke,

    ff 2 achter elkaar gelezen het is gelukkig rustig op het werk ivm carnaval dus kan ik mooi jou verslagen even lezen !!
    Je maakt wel een hoop mee op jullie tripje. Gelukkig heb je ook lekker tijd om te relaxen en te ontspannen geniet er maar lekker van.
    Dikke kus !

  • 11 Februari 2013 - 13:37

    Manon:

    Defnieeee!
    Die trappen bij Avans doen toch nog goed hun werk dan.. Zonder die conditie door die trappen was je miss wel niet bovenaan die berg gekomen :p die trappen zijn zo slecht nog niet. ;-)
    Gave foto's! Die laatste foto, echt geweldig hahaha
    Spreek je kreeftje! xxxx

  • 12 Februari 2013 - 01:46

    Ulrike:

    Wauw daph, wat een verhalen. Heb ze net allemaal in 1x zitten lezen haha. Zo te lezen heb je het goed naar je zin en maak je veel (heeeeeel veeeel) mee. Succes, geniet ervan & ik blijf je volgen! Kus Ulrike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 03 Dec. 2012
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 15682

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 15 April 2013

Suriname 2013

Landen bezocht: