Stageweek 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Stageweek 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Stageweek 4

Blijf op de hoogte en volg Daphne

22 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 18 februari 2013.
Vanmorgen waren we maar voorbereid op pad gegaan, aangezien het zo geregend had. Met onze slippers aan, onze broeken omhoog en onze poncho's aan gingen we op pad. Dit was maar goed, aangezien een deel van de straat weer blank stond, en de auto's hier gewoon doorrijden ookal rijd je daar op je fietsje.
Aangekomen op stage had niemand haast, we begonnen pas rond kwart over 7 met de overdracht. Dit vond ik niet erg hoor, eer dat we dan klaar zijn is er weer een half uur voorbij. Vandaag heb ik een lief kindje gebaad en gevoed, en natuurlijk lekker gekroeld.
Vandaag hebben Angelina en ik veel zorg zelfstandig uitgevoerd, vooral de kindjes baden, hun bedjes opdekken en de vitale functies controleren. Er waren namelijk veel kindjes met verhoging/koorts vandaag.
's Middags kwam er nog een nieuwe opname, waardoor de middag voorbij vloog!
Thuis hebben we nog wat afleveringen van Grimm gekeken, en is er iemand langsgekomen om een tripje naar Galibi vast te leggen voor eind maart!

Dinsdag 19 februari 2013.
Vanmorgen was het lekker rustig op de afdeling met 5 kindjes. We waren dus snel klaar met de ochtendzorg en de bedjes dekken. Daarna heb ik mijn specialisatie maar weer in de praktijk gebracht: wattenbollen draaien! Wat een feest, maar goed je bent er weer 1,5 uur mee bezig. De rest van de ochtend verliep rustig.
's Middags was het ook rustig, en heb ik eigenlijk alleen gekroeld en rondgelopen met een van de kindjes. Een van de moeders en een tante zeiden tegen me dat ze spreeeeeekend op me leek, onze ogen en ons haar (grapje natuurlijk), maar wel leuk haha!
Thuis heb ik nog wat voor school gedaan en Grimm gekeken, nieuwe verslaving!

Woensdag 20 februari 2013.
Vandaag was het gelukkig wat drukker op de afdeling. Er waren zo'n 7 kindjes, hier worden er regelmatig kinderen opgenomen in de late dienst en eigenlijk vooral in het weekend.
Toen ik net een beetje bekomen was van de hitte van het fietsen, ging ik een kindje baden in de badkamer. Van het zien van de badkamer krijg je het al spontaan benauwd: klein hokje, geen buitenlicht en zeer warm. Ik was dan ook blij toen het kindje gebaad was en ik weer kom bekomen van de hitte. Die dikke witte pakken helpen hier ook niet echt aan mee!
Verder hebben we een rustig dagje gehad, af en toe moest ik een baby laten boeren omdat mama druk bezig was het met baden van haar zus.
Na stage hebben we weer eens Grimm gekeken!

Donderdag 21 februari 2013.
Vandaag hadden we het wat drukker op de afdeling. Nadat ik weer een kindje had gebaad in de overheerlijke badkamer, gingen we met een kindje naar de EEG. Hier wordt er gebeld vanuit de afdelingen als een kindje kan komen. Daar aangekomen, werkt het apparaat 'opeens' niet meer. Hoelang het ging duren was onbekend, en aangezien het hier nogal eens lang kan duren, gingen we terug naar de afdeling.
We waren net optijd voor de artsenvisite, die wij deze week mochten afhandelen.
Na de artsenvisite was het tijd voor een 'praatje'. Een van de co-assistenten is er morgen voor het laatst, en dat houdt in dat ze een praatje moeten houden over een ziektebeeld.
Nu werd de casus van het overleden kindje besproken, wat erg interessant was.
Tot op de dag van vandaag is het onduidelijk waar het kindje aan overleden is, maar wel duidelijk is dat het iets met de lever te maken had.
Na het praatje was het tijd om te eten, en 's middags kregen we nog een spoed opname voor de OK. Daarna mochten we groeten en hoeven we dinsdag pas weer te werken!
's Middags nog geprobeert wat te slapen, aangezien we vanavond op pad gaan maarja, dat lukte weer niet echt natuurlijk..
Tegen 8 uur gingen we richting Jolijn en Annelies, 2 Belgische stagiaires die ook stage lopen in het ziekenhuis. Jolijn en Annelies hadden lekker voor ons gekookt en daarna hebben we alvast een lekker drankje gedronken. Rond 1 uur gingen we richting Havana, de place to be op de donderdagavond. En het was erg druk, veel blanken maar ook Surinamers die elke donderdag komen om een leuke avond met een leuk meisje te hebben.
Het was een gezellig en leuk avondje! Ik heb me ogen uitgekeken, wat kunnen ze hier dansen zeg! Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren haha.
Om half 6 waren we thuis, en alhoewel ik al half over mijn slaap heen was, was ik blij dat ik kon slapen!

Liefs Daphne.

• 22 Februari 2013 - 20:24

Piet En Ineke Keijsers Van Loon:

He Daf heb je de schildpadden al aan land zien komen ? Moet je zeker naar gaan kijken hoor op Galibi. En leer ze daar maar eens duizenden weet je wel. Voor ons zit het er bijna op Nog een paar dagen en we vliegen weer terug.Vandaag voor Manon nog twee flessen tomatensaus gekocht lachen he. Nou doe je best en een dikke kus he

• 23 Februari 2013 - 17:09

Debby :

Haaaaaai !!!

Moeten jullie ook een praatje houden aan het einde van jullie stage?!
    wel raar dat ze dat niet laten uitzoeken hoe iemand is overleden in NL is dat echt niet van toepassing volgens mij. nou ja nog een fijn weekend.
    Dikke kus !!

• 23 Februari 2013 - 17:10

Debby :

Haaaaaai !!!

Moeten jullie ook een praatje houden aan het einde van jullie stage?!
    Dikke kus !!