Eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

27 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 25 januari 2013.

Vandaag is de dag dat mijn nieuwe avontuur gaat beginnen!
Stage lopen in Suriname in het ziekenhuis met Angelina en Antoine.
We hadden rond kwart over 12 afgesproken bij de Deli France. Na wat gedronken te hebben, gingen we richting de incheck balie, waar we alleen onze koffers nog moesten droppen.
Toen we aan kwamen lopen, zat daar tot onze grote verrassing onze lieve vriendin, Manon van Bergen!! Totaal onverwachts, maar super lief!
Na het afscheid nemen hadden we onze koffers gedropt en ging alles goed en snel.
We gingen al vroeg boarden, waardoor we zelfs eerder de lucht in gingen.
Na een lange zit van 9 uur kwamen we dan aan in Suriname. De warmte kwam ons tegemoet! Van onder de nul, naar dik 27 graden is wel een hele omschakeling.
Op het vliegveld moesten we nog een formulier inleveren ter paspoortcontrole, wat een eeuwigheid leek te duren in de hitte (nee, het is ook nooit goed haha). Daarna kregen we het allemaal nog erg warm omdat het wel erruggggg lang duurde voordat onze koffers eindelijk kwamen.
Toen we eindelijk onze koffers hadden, stond de taxi chauffeur ons al op te wachten. Snel vertrekken was er niet bij, onze Angelina moest eerst nog even roken natuurlijk haha.
Het was wel weer erg wennen, in Suriname rijdt je namelijk aan de andere kant van de weg.
Onderweg hebben we ook gemerkt hoe het hier zit in het verkeer: als je 50km/u mag rijd je minimaal 80km/u en als het kan haal je alles en iedereen 'ff' in.
Verkeersregels lijken ze hier ook totaal niet te hebben. Bestuurders 'gooien' hun auto recht voor die van jou waardoor je vol op de rem moet, maar verlenen ook voorrang wanneer het totaal onnodig is. Ook wordt er voor elke 'scheet' getoeterd.
Na een rit van een uur kwamen we aan bij ons verblijf. Het is wel echt een luxe wijk, we hebben uitzicht op grote huizen en 'ons' huis is ook beslist niet klein.
We werden erg welkom ontvangen door de huisbazin, Lilian. We werden begroet met een dikke knuffel en werden uitgenodigd om een kom soep te komen eten.
Tijdens het eten vertelde Lilian dat we daar zaterdag en zondag ook welkom zijn om te komen eten! Ze gaat dan Surinaamse gerechten voor ons maken. Een warmer ontvangst hadden we niet kunnen krijgen.
'S nachts heb ik mijn koffer nog uitgepakt, aangezien ik over mijn slaap heen was.
Rond 01.00 lokale tijd (Nederlandse tijd 05.00) ging ik toch maar slapen.

Zaterdag 26 januari 2013
Na een korte nacht, om half 7 was ik namelijk al weer klaar wakker, werd ik zowat mijn bed uitgedreven. Ik ben dan ook niks gewend, aangezien ik gister nog wakker werd met sneeuw!
Angelina en Antoine waren ook zo vroeg wakker, dus we hebben wat zitten kletsen en samen ontbeten.
Rond een uur of half 11 kwam Joris, hij verblijft hier al bijna 10 maanden en gaat bijna naar huis. Hij heeft ons vandaag alle belangrijke, leuke en handige plekken in Paramaribo laten zien. Natuurlijk zijn we ook langs ons stageplek gereden: het St. Vincentius Ziekenhuis. Het ziekenhuis ziet er erg armoedig en oud uit, dus wij zijn erg benieuwd naar onze stage!
Nu kregen wij later wel te horen dat sommige delen van het ziekenhuis niet verbouwd mag worden omdat het gezien wordt als monument, het gebouw staat er namelijk al minimaal een eeuw.
Na de 'tour' zijn wij fietsen gaan huren, ons vervoermiddel voor de komende 3 maanden. Met zijn 3e moesten we de weg naar huis zien te vinden, maar gelukkig hadden we een kaart bij en hadden we het zo gevonden.
Toen we thuis kwamen konden we meteen weer aanschuiven bij Lilian voor een warme maaltijd. Lekkere nasi met kip, glaasje 'soft' en wij waren weer voldaan.
Tijdens het eten hebben we een nieuwe afkorting geleerd: IDB. We kwamen hierop omdat Lilian onze was doet (verwend?) en als we iets kwijt zouden zijn, dat we dan gewoon langs moesten komen, misschien zou ze het zelf wel aan hebben(met een grapje natuurlijk ;-))? Haha, IDB staat voor In De Billen.
Hierna hebben we gezellig met z'n alle de binnenkant van onze ogen bekeken.
Rond een uur of vijf zijn we samen met Joris de belangrijkste routes nog gaan fietsen, zodat we zelf naar de winkels en naar stage kunnen.
Niks gewend met fietsen he, dus nu heb ik last van m'n billen.
Na het baden (zo zegt men het hier als ze gaan douchen..) hebben we nog wat gegeten en ben ik optijd naar bed gegaan.

Zondag 27 januari 2013
De muggen hadden me tot afgelopen nacht met rust gelaten. Helaas zit ik nu weer eens onder de muggenbulten, en dat terwijl ik me nog wel insmeer met muggenspul van hier dat 'o zo goed' zou moeten werken... Beetje jammer.
Vanmorgen was het alweer een uurtje later dat ik wakker werd, en dit keer had ik ook goed geslapen.
Toen ik buiten kwam, kwamen de hondjes meteen op me af gerend. Ze hebben hier 2 'waak' honden, een oudere hond Mona die eerst een straathond was, en Hazel een lieve schattige pup.
Na het ontbijt zijn we met Lilian meegegaan naar de grote groente- en fruitmarkt die hier elke zondag is. We hebben werkelijk onze ogen uitgekeken, zo groot en zo veel verschillende soorten groenten en fruit. Er zijn maar weinig soorten waarvan wij weten dat ze bestaan.
Nadat we alle groenten en fruit bij elkaar hadden verzameld, gingen we nog even een kijkje nemen in de vis/vleeshal.... Nou, dat is ook wat. Alle vissen worden daar nog ontleedt, wit vis, maar ook garnalen, gamba's en krabben. Daarnaast ontleden ze er ook kippen, je kunt je dus wel voorstellen wat voor luchtje daar hangt...
Na dit uitje mochten we nog een keer bij Lilian komen eten: rijst met kouseband, pom(dit is een soort groente, dit schaven ze, daarna wordt het gepureerd en dan gaat er nog kip doorheen) en gebakken banaan. Beetje veel, maar wel lekker!
Na nog wat gekletst te hebben gingen we even rusten en daarna naar de Mall.
Het fietsen hier is een hele beleving, ik vindt er geen bal aan! Links fietsen, het drukke verkeer, en dan vooral de straathonden die je aanvallen als je langsfiets. Maargoed, ik zal eraan moeten wennen want eigenlijk is het de bedoeling dat we bijna alles met de fiets gaan doen.
Vanavond gaan we lekker uitrusten, om morgen fris en fruitig kennis te gaan maken op stage. Ik ben erg benieuwd!
Vrijdag komt mijn volgende verslag online.

Ohja, handig om te weten: wij hebben wifi, en goede ook!
Dus wie wilt kan gewoon appen! ;-)

Liefs Daphne

  • 27 Januari 2013 - 22:25

    Chantal:

    Hee Daphne!

    Super leuk om te lezen allemaal! En tuuurlijk joh, klaag maar lekker over die warmte ;). Gelukkig voorspellen ze voor morgen 10 graden hier..

    Succes en veel plezier op stage! (en met fietsen, haha)

    x Sjaan

  • 28 Januari 2013 - 06:37

    Piet En Ineke Keijsers Van Loon:

    Ik hoor het al dat gaat helemaal goedkomen met jou. Fietsen is goed voor jou snap je en die billen an jou kunnen best wel wat hebben dus dat is ook geen probleem. Dat het er warm is had ik je verteld he. Maar Daf vergeet niet te drinken he flessen en niet van de tap. Ik weet niet of jij bier lust maar een Djogo is zeker een aanrader. Grappig eigenljkk he jij daar in Suriname en wij hier in Kenia geweldig toch. Wij zijn alweer aan de laatste vier weken begonnen. Dafke ik kijk uit naar je ervaringen in het ziekenhuis probeer veel te leren en doe vooral rustig aan want het gaat nog langzamer dan hier in Kenia Succes en een dikke kus ben trots op je.
    Piet

  • 28 Januari 2013 - 10:39

    Ineke Van Loon:

    He Dafke,wat Ben ik trots op je. Je doet het toch maar. De meeste mensen zeggen dat ze weer wat anders willen maar ondernemen niks en nu zit je daar in Paramaribo, in de hitte en een totaal vreemde omgeving.Geweldig hoor. Ik hoop dat je snel je draai zult vinden en dat je kunt genieten van alles wat je tegen komt . Net als Piet kijk ik vol verlangen uit naar je eerste ervaringen.
    Liefs Ineke

  • 28 Januari 2013 - 20:25

    Debby:

    Heey dafke !!
    Het maakt dus niet uit waar je bent de muggen weten je toch wel te vinden !
    Met dat fietsen gaat het helemaal goed komen gewoon ff door de zure appel heen en dan komt het helemaal goed !! Heel veel plezier op stage ! En geniet ervan !!
    Dikke kus debby !!

  • 29 Januari 2013 - 11:22

    Papa:

    Hoi kleine,

    Ik zie dat je al twee goede maatjes hebt uitgezocht!!!! De hangmat en de hondenpup!!
    Geen twijfel mogelijk dat je er een van Maas bent!!
    Dat fietsen is ook niet verkeerd als ik zie hoe er voor jullie eten gezorgd wordt.
    Veel plezier met de stage komende weken en geniet van de zon want hier........
    regent het natuurlijk de gehele week.
    Dikke kus van pa en groetjes uit de Leur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 03 Dec. 2012
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 15675

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 15 April 2013

Suriname 2013

Landen bezocht: