Stageweek 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu Stageweek 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Maas - WaarBenJij.nu

Stageweek 3

Blijf op de hoogte en volg Daphne

15 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 11 februari 2013.
Weer een nieuwe stageweek. Vanmorgen begonnen we de dag met 7 kindjes, waarvan er nog 2 lagen van vorige week.
Na het baden van de kindjes en de bedjes gedekt te hebben, kregen we nog 2 opnames voor de OK van morgen. Een daarvan moest ik zelfstandig doen, wat wel leuk was! Hoe langer we er zijn, hoe meer dingen we mogen doen en ook zelfstandig mogen doen.
De dag ging erg snel, al heb ik buiten die ene opname niet heel veel meer gedaan.
Af en toe een beetje op en neer lopen naar het lab of kroelen met een van de kindjes.
We mochten optijd groeten, omdat de hoofdzuster ons vanmorgen druipend nat binnen zag komen, en het alweer donker werd!
Na stage was ik lam dus heb ik niet veel meer gedaan, behalve wat kletsen en kaarten.

Dinsdag 12 februari 2013.
Vanmorgen regende het wederom, ditmaal had het vannacht erger geregend waardoor sommige straatdelen erg overstroomd waren! We kwamen dus weer wat nat aan op stage, maar dit maal hadden we allemaal droge kleren bij.
We waren vanmorgen snel klaar met de zorg... Er lagen namelijk maar heel weinig kindjes: 2 kindjes gingen naar de OK, deze waren al gebaad. 1 meisje kon alles weer zelf en zij ging dan ook naar huis vandaag. Het laatste kindje lag in de isoleerkamer samen met mama, en in deze kamer wordt er vanuit gegaan dat mama het kindje baad, eten geeft etc.
We hebben dus maar een opruimochtendje gehouden. Alle kamers werden weer rechtgetrokken, alles wat kapot was ging naar de technische dienst en alles werd weer bijgevuld. Vandaag ben ik ook gepromoveerd naar de maker van wattenbolletjes.
Ach, het was weer een bezigheid en ook dit moet gedaan worden.
Omdat het zo rustig was, kregen we van de hoofdzuster allemaal 3 pakjes met koekjes, en later kwamen er nog oud-stagiaires een kleinigheidje brengen: taart...
In de loop van de ochtend kwamen er 2 OK opnames voor morgen, en nog 2 andere opnames. We hadden dus weer even wat te doen!
Na het middageten kregen we van de hoofdzuster weer bananen, en niet eentje, nee we moesten er veel pakken en deze maar mee naar huis nemen!!
Na stage hebben we nog boodschappen gedaan en toen we weer terug kwamen, kregen we van onze huisbazin Roti! Alsof we nog niet genoeg gegeten hadden vandaag...
Maar toch ging het er nog in en het was erg lekker!
De rest van de dag was zoals alle dagen: rustig aan doen, morgen weer een nieuwe dag.

Woensdag 13 februari 2013.
Vanmorgen kwamen we, voor de afwisseling, droog aan op stage. Het was een rustig ochtendje, een van de kindjes die naar de OK zou gaan, ging niet meer i.v.m. verhoging.
We hadden wel een nieuwe opname van gisteravond, maar dit kind was al 15 jaar en moest dus naar de interne vrouwen.
Ik heb eerst een lief meisje gebaad en gevoed, en lekker mee gekroeld aangezien het toch rustig was.
Later op de ochtend kregen we te horen dat de ouders van het overleden kindje van vorige week, ervoor hadden gekozen om hun kindje geen autopsie te laten ondergaan.
Wij vinden het onbegrijpelijk, maar respecteren hun keuze uiteraard. Geloof is geloof, en hier zijn immers veel mensen het erover eens dat je een overleden persoon moet laten rusten. Het zal dus nooit duidelijk worden waaraan het kindje overleden is.
Toen we thuis kwamen hebben we niet veel meer gedaan. Antoine heeft bakabana's gebakken en verder hebben we wat gekaart.
Rond half 10(ik lag al op bed) hoorde ik Angelina en Antoine hard zingen: onze huisbazin was thuis en zij is vandaag jarig! Daar ben ik natuurlijk mijn bed nog even voor uit gekomen.
Zondag gaan we het vieren met haar, en haar familie/vrienden.

Donderdag 14 februari 2013.
Eindelijk, de laatste keer vroeg ons bed uit. Ik ben er aan toe om morgen lekker uit te kunnen slapen(of in ieder geval niet gewekt te worden door de wekker....).
'Happy Valentine's Day', hebben we vandaag meerdere malen gehoord. In Suriname is dit namelijk nogal een happening, en dit wordt groots gevierd.
Hiervan was overigens niks te merken op de afdeling, hoor.
Vanmorgen heb ik eerst weer het lieve meisje gebaad, gevoed en natuurlijk weer mee gekroeld. In de loop van de ochtend kwamen er een paar opnames en werd het zowaar druk op de afdeling met 11 kindjes.
Rond 10 uur hebben Angelina en ik de grote artsenvisite bijgewoond. Elk kindje werd weer uitgebreid besproken door de co-assistenten en de artsen. Tijdens de visite worden vervolgafspraken gemaakt, een behandelplan of een ontslagplan.
Na het eten hadden we een afspraak met de praktijkopleider om te evalueren hoe het allemaal gaat op de afdeling etc. Zij heeft ervoor gezorgd dat we allemaal een dagje mee mogen kijken op de OK, en gaat nog regelen dat we een dagje mee kunnen kijken op de verloskamer en de rontgen.
Ook mogen Angelina en ik nog een paar daagje naar de zuigelingen, dit is aan de andere kant van de kinderafdeling en hier liggen voornamelijk premature kindjes.
Dit is allemaal erg leuk voor de afwisseling!
Na het gesprek hadden we weekend! Deze hebben we heerlijk ingeluidt met lamballen hihi.
Vanavond heb ik tosti's gebakken en later hebben we een film gekeken.
Vanaf komende maandag mogen Angelina en ik de leiding nemen over een zaal, wat weer een leuke uitdaging zal zijn!
Maar eerst gaan wij genieten van het weekend.

Fijn weekend!
Liefs Daphne

• 15 Februari 2013 - 14:02

Debby :

Zo te lezen vermaak je je wel. haha
    En eten genoeg in de aanbieding het is maar goed dat jullie elke dag op de fiets naar stage gaan !!
    Fijn weekend Dikke Kus !!

• 16 Februari 2013 - 18:42

Nonnes:

Het regent, het regent en defnie die wordt nat!
    Volgens mij kom jij dan niet heeeeeeeel vrolijk aan op stage? ;)
    Hopelijk is die regen iig snel gedaan! Maar nu eerst maar genieten van jullie weekend & veel plezier op de verjaardag van Lilian!
    xxxx

• 17 Februari 2013 - 11:31

Papa:

Hoi Kleine,

Het weer is daar al niet veel beter als hier lees ik wel!!! Voor komende week wordt hier overigens droog weer voorspeld! Mooi dat je promotie hebt gemaakt tot maker van wattenbolletjes, ik lees wel eens dat ze daar specialisten zijn in het maken en slikken van bolletjes, of bedoelen ze dan iets anders?? Nog veel plezier op de andere afdelingen, en succes met het leiden van de afdeling komende week!!!

Dikke kus van pa en groetjes uit de Leur